Om-sidan och Kunskapskraven
Kunskapskraven
Krav att uppnå för uppgiften är:
• Läsa skönlitteratur anpassad till din ålder
• Reflektera och fundera kring det lästa
• Träna läsförståelse och att återge handling
• Träna skriftspråket i en bokrecension
• Se och fundera kring filmen, jämföra film och bok
• Diskutera och läsa andras tankar kring texten
Sammanfattningsvis tränar du dessa veckor läsförståelse, reflektion, tystläsning samt skriftlig förmåga att diskutera en bok och film.
Kriterier för E
Eleven har svarat på de flesta av frågorna, om än kortfattat. Arbetet är relativt korrekt vad gäller skrivregler och meningsbyggnad. Texten är indelad i stycken. Eleven har deltagit aktivt i diskussioner kring film och bok.
Kriterier för C
Eleven har svarat på alla frågorna. Det finns flera egna reflektioner och funderingar. Språket är genomarbetat med få formella fel. Styckeindelningen fungerar väl. Eleven argumenterar i
diskussioner.
Kriterier för A
Eleven har svarat utförligt på alla frågorna och dessutom dragit paralleller till sig själv.
Styckeindelningen fungerar väl. Eleven argumenterar i diskussioner.
Eleven relaterar texten till egna tankar och erfarenheter. Språket är välformulerat och säkert.
I taket lyser stjärnorna 7b
Vi kommer under fem veckor att läsa boken I taket lyser stjärnorna av Johanna Tydell. Boken kommer ni att få läsa fritt, dock ska den vara utläst och ditt bloggande färdigt till vecka 50. Vi kommer att jobba med boken genom att blogga tillsammans. Detta gör att det är viktigt att ni alla läser boken och är med och delar med er av era tankar kring det som ni läst. Då du bloggar är det viktigt att du tänker på hur du uttrycker dig innehållsmässigt och grammatiskt då bloggen kommer att läsas av alla i klassen.
Under tiden som ni läser boken kommer ni att få besvara och reflektera kring en del frågor. Ni kommer att följa en läslogg vilket innebär att ni ska skriva fem inlägg i bloggen med reflektioner samt kommentera minst två av dina kompisars inlägg.
Som avslutning kommer vi att se filmen I taket lyser stjärnorna och jämföra den med boken.
Vilka har byggt denna webbplats? Innehållet på denna webbplats är främst producerat av elever i 7b, arbetslag-B, Augustenborgsskolan, Malmö. Mallen är upplagd av läraren, men innhålelt står eleverna för utefter bestämda ramar.
Webbplatsens syfte
Syftet med denna webbplats är att eleverna, genom sitt skrivande och läsande, ska få ta del av ett nytt sätt att jobba. Att de tillsammans, genom sitt skrivande, kan hjälpa varandra med analyserandet av boken.
Den pedagogiska kopplingen
En tanke med webbsidan är att eleverna lättare ska kunna följa den egna och andra elevers progression i skrivandet och analyserandet av boken. Det är också en möjlighet för eleverna att, genom att ta del av varandras texter, själv utveckla det egna skrivandet.
Upphovsrätt
Det förs en kontinuerlig diskussion i klasserna kring upphovsrätt och Creative commons.
Motivering
Webbsidan är ett bra sätt att få eleverna intresserade av att jobba mer ute på webben med olika sidor samt att få dem att våga prova och se vilka möjligheter som finns ute på www. Att blogga är ett ypperligt tillfälle för alla elever att göra sin röst hörd, att få skriva om allt mellan himel och jord. Just denna blogg är väldigt styrd, men förhoppningen är att eleverna ska finna stor glädje i att skriva och att de kommer att fortsätta med det i någon form.
Vad har vi lärt oss
Vid utvärdering kostaterade eleverna att deras förmåga att analyserat ökat, att de vågar skriva texter som publiceras för andra. Rädslan för att skriva har minskat då eleverna uppfattade detta sätt att jobba på som väldigt roligt. Mågra av eleverna har fastnat för blogg-formen och kommer att starta egna bloggar.
Kontakt
Vill du veta mer går det bra att kontakta - Maria Brorson - på mejladress: maria.brorson@malmo.se
Vilka har byggt denna webbplats? Innehållet på denna webbplats är främst producerat av elever i 7b, arbetslag-B, Augustenborgsskolan, Malmö. Mallen är upplagd av läraren, men innhålelt står eleverna för utefter bestämda ramar.
Webbplatsens syfte
Syftet med denna webbplats är att eleverna, genom sitt skrivande och läsande, ska få ta del av ett nytt sätt att jobba. Att de tillsammans, genom sitt skrivande, kan hjälpa varandra med analyserandet av boken.
Den pedagogiska kopplingen
En tanke med webbsidan är att eleverna lättare ska kunna följa den egna och andra elevers progression i skrivandet och analyserandet av boken. Det är också en möjlighet för eleverna att, genom att ta del av varandras texter, själv utveckla det egna skrivandet.
Upphovsrätt
Det förs en kontinuerlig diskussion i klasserna kring upphovsrätt och Creative commons.
Motivering
Webbsidan är ett bra sätt att få eleverna intresserade av att jobba mer ute på webben med olika sidor samt att få dem att våga prova och se vilka möjligheter som finns ute på www. Att blogga är ett ypperligt tillfälle för alla elever att göra sin röst hörd, att få skriva om allt mellan himel och jord. Just denna blogg är väldigt styrd, men förhoppningen är att eleverna ska finna stor glädje i att skriva och att de kommer att fortsätta med det i någon form.
Vad har vi lärt oss
Vid utvärdering kostaterade eleverna att deras förmåga att analyserat ökat, att de vågar skriva texter som publiceras för andra. Rädslan för att skriva har minskat då eleverna uppfattade detta sätt att jobba på som väldigt roligt. Mågra av eleverna har fastnat för blogg-formen och kommer att starta egna bloggar.
Kontakt
Vill du veta mer går det bra att kontakta - Maria Brorson - på mejladress: maria.brorson@malmo.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar